Ing. Miloslav Pašek, Katov 78 , Katov
Pracovní listy jsou určeny pro skupinové a kooperativní učení dětí v 1. ročníku ZŠ. Publikace má dva díly, ve kterých se prolíná učivo z českého jazyka, matematiky a prvouky. Děti si prohlubují znalosti z těchto předmětů, ale využívají i své dovednosti z výtvarné výchovy a pracovních činností. Ve většině skupinových prací je využito skládání částí obrázku do tabulky podle určitého pravidla. Dětem ve skupince jsou předloženy na listech různě rozmístěné části obrázku, které děti nejdříve vykreslují podle návodu – většinou podle výsledků příkladů (každému výsledku je přiřazena určitá barva), pak pečlivě vystřihnou i s pomocným údajem (pomocný údaj je například psací slovo) a přiřazují na správné místo do tabulky (na shodné slovo tiskací). Kartičky částí obrázku děti lepí do tabulky již bez pomocných údajů. Při bezchybném postupu se objeví celý obrázek. Skupinové práce obsahují také listy se zajímavými úlohami, křížovkami. Děti doplňují do textu interpunkci, skládají slova, věty, vybírají pravdivá tvrzení, doplňují do vět slova z nápovědy, procvičují si opis, přepis, třídí pojmy i obrázky, luští, pracují s chybou, vykreslují dle vlastní fantazie, odpovídají na otázky na základě přečteného textu, cvičí se ve čtení s porozuměním, … Některé skupinové práce jsou obsažnější, doporučují se rozdělit na více částí a věnovat se jim postupně delší dobu. Mnohé listy mohou sloužit dětem procvičovat si učivo nejen při skupinovém vyučování, ale mohou být využity i při samostatné práci jednotlivých žáků či při spolupráci ve dvojicích. Cílem této pracovní učebnice je nejen usnadnit učitelům přípravu na vyučování, poskytnout určitou další inspiraci, ale hlavně zpestřit dětem jejich výuku ve škole. Publikace je úmyslně slepená tak, aby se listy z vazby dobře odtrhávaly. Takže by se měla kniha jakoby rozlepovat. Učiteli to velmi usnadní práci při přípravě na hodinu. Vybere si pouze určitou skupinovou práci nebo některé listy, pohodlně je vytrhne, rozdá žákům do skupinek a po vypracování např. vystaví na nástěnce, založí dětem do portfolií apod. Nejoptimálnější počet dětí ve skupině je tři až čtyři, ale zcela jistě úkoly zvládne pouze dvojice, nudit se nebude ani pětice. Žáci se postupně učí rozdělit si role ve skupině, společně hledat řešení, pracovat, aniž by se neustále vyptávali učitele, spolupracovat tiše, se spolužáky se domlouvat šeptem, nebát se zeptat se kamaráda ve třídě na radu, být ochotný pomoci či poradit jinému spolužákovi, naslouchat, být tolerantní, získat odpovědnost za výborné splnění jim svěřeného úkolu, pracovat svým vlastním tempem, učí se sebekontrole, po třídě se pohybovat pomalu a neslyšně a samozřejmě pouze za určitým účelem – jít si pro potřebnou pomůcku, zalistovat si v encyklopedii, … Při skupinovém a kooperativním učení je vytvořen velký prostor pro všechny žáky – nadané, výborné, ale i pro žáky prospěchově slabší, s LMD, dyslexií, dysgrafií, dysortografií, dyskalkulií, pro děti pracující pomalejším tempem či pro děti po nemoci. Je uplatňováno více volnosti, samostatnosti, děti se učí spolupracovat, jsou vedeny k pohybu, k prožívání radosti z práce, mají prostor se realizovat. Učí se naslouchat a pomáhat jeden druhému, být tolerantní, ohleduplní, neposmívat se méně úspěšným. Žáci se učí spravedlivě hodnotit sebe i své spolužáky, vyjádřit svůj názor, nebát se požádat o radu a být ochotní jiným radu či pomoc poskytnout. Skupinové vyučování pomáhá naplňovat cíle základního vzdělávání dle RVP, to vyžaduje podnětné a tvůrčí školní prostředí, které stimuluje nejschopnější žáky, povzbuzuje méně nadané, chrání i podporuje žáky nejslabší. Všem žákům musí být dána možnost zažívat úspěch, nebát se chyby a pracovat s ní. Prostřednictvím skupinového vyučování rozvíjíme u dětí všechny klíčové kompetence. Přejeme Vám krásné zážitky s našimi pracovními listy!